Thailändskt te-set

På uppmaning skriver jag lite om mitt te-set som jag köpte begagnat för överkomligt pris. Det är från Thailand och har fina motiv med bladbårder och landskap.

Småkopparna är åtta till antalet och rymmer 25 ml. Bra att ha när man bjuder gäster! Det är ett fint set och jag är glad att i ett svep ha fått en till gaiwan, en ”tebricka” (okonventionell men funktionell) och en serveringskanna.

Setet kommer från Thailand och på förpackningen finns dels thailändska skrivtecken, dels transkriberad kinesiska: Tao Ci Cha Ju Jing Pin. Tao Ci betyder keramik, Cha Ju betyder teredskap och Jing Pin betyder superb produkt.

Ironiskt nog har jag knappt alls bryggt i gaiwan sedan jag köpte det. Jag har nämligen blivit alltmer charmad av små porslinskannor och dessa blir nu allt fler i mitt teskåp.

Lämna en kommentar