Dong Ding Ming Xiang

Oj, oj, oj… Nu var det så där fasligt länge sedan jag skrev något här på bloggen. Men jag har redan sedan starten varit väldigt medveten om att jag inte är någon bloggare. Så det är ju bra att min medbloggare är flitigare! Sedan har jag också märkt att även om mitt intresse för te och tekultur är konstant så är mitt sug efter tedrickande oerhört mycket ”periodare”. Men nu ska jag inom kort dela med mig av lite tekultur i en förening där jag är aktiv. I och med detta beställde jag två nya oolonger från Taiwan och här kommer en kort recension av det ena. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att fota något men tänker inte låta det komma i vägen för detta inlägg!

 

Namn: Dong Ding Ming Xiang (oolong)

Ursprung: Taiwan, Nan-tou

Skördat: Vinter 2012

Köpt: Tea from Taiwan, ~160 kr för 75 gr

 

Jag bryggde teet gongfu i en medelstor gaiwan. Jag använde däremot inte jättemycket blad. Gradantalet jag valde blev 85 grader.

De torra bladen var rullade till mörkgröna pärlor och doftade främst av rostningen. Efter att ha hamnat i den varma gaiwanen framträdde även en lätt ton av grönska.

Den första bryggningen blev ganska intetsägande. Det var tunt men med svaga toner av rostat och grönska. Teet hade en lätt gul färg. Jag brukar oftast dricka den första bryggningen för att jag upplever att det då och då dyker upp smaktoner som sedan inte finns kvar. Men det här teet bekräftar verkligen normen om att den andra bryggningen oftast är den ”bästa”. I bryggning nummer två framträder en helt annan smakrikedom med grönska och mineraltoner i harmoni med den lätta rostningen. Här får färgen en mycket djupare färg som påminner om guld eller bärnsten. Både den här färgen och smaktonerna finns på det stora hela kvar även i bryggning tre. I båda dessa bryggningar finns antydning till sötma men inte mer än så. Något jag verkligen gillar med det här teet är den påtagliga smaken som det lämnar i halsen och munnen. Den fjärde bryggningen blir den sista då smakerna klingat av och syrlighet och beska smyger sig på. De blöta bladen är främst mörkt gröna men kanterna och vissa partier är brunare.

Jag gillade teet och tyckte att det var intressant att smaka ett mörkare Dong Ding än dem jag testat tidigare. Jag är för övrigt väldigt nöjd med leveransen, både bra förpackat och den kom fram på två veckor.

Kommentera

