MeiShan JinXuan(梅山金萱)

Då sitter jag här med min Gaiwan, laddad med mitt nya oolong, MeiShan JinXuan. Teet är från det taiwanesiska berget MeiShan och JinXuan betyder något i stil med ”Gyllene Daglilja”.

Även om jag köpte teet hos In the Mood for Tea redan i fredags så var det inte förrän igår kväll, dvs söndag kväll, som jag testade för första gången. Detta eftersom att jag på fredagen åkte till min sambos familj i Mariefred för att sedan på lördagen fortsätta till ett styrelsemöte för unga allergiker som varade till söndagen. Som på alla andra ställen fanns det vattenkokare tillgängliga överallt, men att få brygga den första koppen nytt te med min AquaGrad är alltid värt att vänta på!

Jag slog alltså på min kära vän AquaGrad och rattade fram 90 grader för att sedan täcka botten på en mindre glaskanna(GongFu-stil) med rullade teblad. Under de följande bryggningarna kan jag inte hävda att jag bildade mig en rättvis uppfattning om teet. Dels var jag så täppt att jag knappt kände annat än värmen och dels för att en kraftig bismak eller liknande utvecklades redan i den tredje bryggningen. Denna bismak (som jag återkommer till) har antagligen uppstått då bladen stått utan vatten i väntan på nästa bryggning, vilket tyvärr inträffade upprepade gånger. Mest för att jag tappat motivationen av min täppa.

Nåväl, det är bara att ta sig i kragen och upp i sadeln igen tänkte jag idag och testade att både brygga och dricka ur min lilla gaiwan. Den rymmer någonstans runt 1,5 dl och jag använde knappt en tesked te och idag höll jag en temperatur på 85 grader. Även om min täppa lättat, peppar peppar, och jag nu kan uppleva mer smak så kan denna recension nog komma att kompletteras i framtiden.

Båda de första två bryggninga innehåller den omtalade gräddiga eller mjölkiga smaken, men som många andra före mig nämnt så är det inte tal om att suga på någon gräddkola. Smaken är alltså väldigt lätt kolaaktig och mjuk men med en blommighet som mycket väl harmoniserar med det ”mjölkiga”. I den tredje bryggningen och mer och mer mot den femte tog det blommiga över och ersatte det mjölkiga utan att rubba det mjuka och lena.

I och med att det blommiga tog över trädde även en annan smak fram. Smaken från gårdagens bryggning fast idag på ett mycket mer förlåtande och dämpat sätt. Igår var mitt spontana intryck av smaken bladig, något annat ord kunde jag inte hitta. Men idag när smaken mest ligger som en ton skulle jag snarare kalla den för växtlig och grön (inte grönt som i grönt te utan snarare en liknelse vid färgen i sig). Detta är en smak som jag personligen skulle klara mig utan men den är absolut inte något som förstör, jag tror snarare att det finns många som ser detta som berikande.

Nu väntar jag på att mitt smaksinne ska återhämta sig och att ser med spänning fram emot att testa extra rosten när den åter finns i butiken.

2 thoughts on “MeiShan JinXuan(梅山金萱)

  1. Jag måste förstås prova, men jag får för mig att jag inte skulle vara särskilt förtjust i MeiShan JinXuan, framförallt kanske inte det extra rostade. Med vilket jag vill säga att jag uppskattade texten.Vacker gaiwan!

  2. Ber om ursäkt för att jag inte svarat tidigare! Skrev nämligen ett svar när jag satt i skolan, men något måste ha gått snett. När jag kom hem var det inte publicerat!Jag tycker absolut att du ska pröva, du kan alltid pröva hos ItMfT utan att behöva betala =)Vill åter betona att det inte är fråga om någon godissmak utan snarare att teet har en mjuk och något krämig smak, utöver sin blommighet.Hehe ja den är mycket vacker! För stunden är den min favorit. =)

Kommentera

